Feng-Shui w kuchni
Już od IV wieku p.n.e. chińscy dietetycy
znali pojęcie cukrzycy, jej szczegółowy opis i wiązali występowanie
tej choroby ze sposobem odżywiania się ("Podręcznik Żółtego
Cesarza"). W 200 roku n.e. lekarze znali choroby niedoboru
powstałe w wyniku stosowania nieodpowiedniej diety - opisano
je w "Usystematyzowanym skarbcu medycyny Chang Chi",
zaś w 1330 roku w księdze "Zasady prawidłowego żywienia
Hu Ssu Hui" wspomina się, iż wiele chorób można wyleczyć
samą dietą. Jak widać tradycja chińska wyprzedziła o całe
wieki kulturę zachodnią, w której dietetyka jako nauka rozwinęła
się dopiero na przełomie wieku dwudziestego. Na czym opierała
się wiedza chińskich lekarzy?
W
Chinach I Ching i teoria równowagi yin i yang były odzewem
na zamęt jaki zapanował w kraju ok. roku 500 p.n.e. Poczęto
więc szukać powiązań i wzajemnych relacji pomiędzy człowiekiem
a otoczeniem i koncentrować się na sobie w poszukiwaniu drogi
przez chaos. Filozofia to ogarnęła każdy element przestrzeni
zarówno duchowej jak i materialnej. Poszukiwanie siły życiowej
oraz umiejętne jej pielęgnowanie stało się sensem samym w
sobie, a rezultaty widoczne były w każdej sferze życia.
Feng shui to sztuka zagospodarowania przestrzeni oparta na
założeniu, że szczęście przychodzi wtedy, gdy ludzie żyją
w harmonii ze środowiskiem i ze swym wnętrzem. Analizując
przepływy i przekształcenia się energii w przyrodzie podaje
metody ich ukierunkowania. Zastosowanie nauki Feng-Shui pozwala
na odnalezienie siły życiowej w każdym elemencie życia codziennego
od wystroju wnętrz do pożywienia. Pomaga to poznać istotę
własnej natury i równowagi yin-yang w danym momencie, a także
udoskonalić zdolności kulinarne, a te maja niebagatelne znaczenie
we wzmacnianiu chi oraz harmonizowaniu wszelkiej równowagi
energetycznej. Odżywiając się zgodnie z dobowymi przepływami
energii yang i yin i dopasowując dietę do tego, czy trzeba
działać, czy myśleć, czy być stanowczym, czy biernym, przyspieszyć
czy zwolnić - osiąga się harmonię między wymaganiami stawianymi
nam przez świat zewnętrzny i swymi własnymi potrzebami.
|