ciekawostki >>> strona główna


Olej - najlepszy z tłuszczy.

Jest niezbędny w naszej diecie. Obniża poziom cholesterolu we krwi, zapobiegając chorobom układu krążenia. Jest również doskonałym dodatkiem do wielu potraw.

 

Tłuszcze pokrywają ponad 30% naszego dziennego zapotrzebowania na energię. Niestety, znacznie częściej jadamy tłuszcze pochodzenia zwierzęcego niż roślinnego. A szkoda , ponieważ tłuszcze roślinne zawierają Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe (NNKT)konieczne dla zachowania zdrowia. Ułatwiają przyswajanie niektórych witamin, obniżają poziom cholesterolu i zapobiegają chorobom układu krążenia w tym miażdżycy. Mają doskonały wpływ na cerę i włosy.
Najlepszym źródłem NNKT są oleje. Wszystkie otrzymywane są z nasion; rzepaku, soi, słonecznika, kukurydzy, orzechów, oliwek, maku, sezamu czy pestek z winogron.

W jaki sposób rozpoznać dobry olej?

Olej powinien mieć zapach nasion z których został wytłoczony. Kupujmy olej, którego skład nie pozostaje tajemnicą producenta. Zwróćmy uwagę na zawartość NNKT.
W sklepach dostać można różne mieszanki olejów.
olej uniwersalny- to olej z nasion rzepaku
olej stołowy- to mieszanka oleju słonecznikowego i rzepakowego
olej sałatkowyto właściwie olej rzepakowy, tylko wzbogacony witaminami A i E


W jaki sposób przechowywać olej?

Oleje nie lubią światła, powietrza i ciepła. Należy je przechowywać w ciemnym i chłodnym miejscu. Olej starzejąc się jełczeje, wówczas jego barwa ciemnieje.
Jeśli chcemy przetrzymać olej dłużej lepiej przelać go z plastikowego opakowania do butelki z ciemnego szkła i szczelnie zamknąć.


Różne rodzaje olejów.

olej sojowy - ma uniwersalne zastosowanie. Najlepszy na zimno, ale można go też używać do smażenia. (50% NNKT)

olej z oliwek - najczęściej spożywany na surowo ( w sałatkach i majonezach ). Można go też użyć do smażenia w wysokich temperaturach. (7% NNKT)

olej słonecznikowy - idealny do sałatek, także do krótkotrwałego ogrzewania w niezbyt wysokich temperaturach. Bogaty w witaminę E. (62% NNKT)

olej arachidowy - nadaje się do sałatek i majonezów. Można go użyć do smażenia i pieczenia. (32% NNKT)

olej rzepakowy - służy do duszenia i smażenia potraw. Na jego bazie są produkowane oleje smakowe np. czosnkowy, koperkowy czy paprykowy. (20% NNKT)



 

 
 

[savoir-vivre] [ciekawostki][przepisy] [wpisz się do serwisu] [ciekawe strony][przewodnik][4hotele.pl]

agencja reklamowa Kraków - Yoho strona główna agencja reklamowa Kraków - Yoho

tani nocleg Kraków  Wesela Kraków  Bankiety Kraków