ciekawostki >>> strona główna

 

Soja - nie tylko substytut mięsa.

 

Według wielu badań, soja, znana głównie wegetarianom jako substytut mięsa, obniża również cholesterolu. Najbardziej czynne białko sojowe jest w fasolce sojowej i jej przetworach (ale nie w oleju i sosach). Nasiona soi - małe, owalne ziarenka o różnych kolorach (żółte, zielone, czerwone i czarne), były jednym z "pięciu świętych ziaren" Starożytnych Chin. Soja do dziś odgrywa znaczącą rolę w kuchni orientalnej, przede wszystkim ze względu na duże wartości odżywcze (bywa nawet nazywana mięsem roślinnym). 100 g suchego ziarna dostarcza 442 kcal, w tym ok. 35 proc. białka o bardzo wysokiej wartości odżywczej, zawiera też składniki mineralne: potas, fosfor, wapń, magnez oraz nieco witamin.

 

Soję jada się pod różną postacią, najczęściej kupujemy suszone ziarna, które są twarde i wymagają moczenia ok.2 godz. w temp. 40°C (do 1 godz w 60°C). Gotujemy je również dość długo ok. 1-1,5 godz. Bardzo cenne są kiełki sojowe, które łatwo uzyskuje się ze specjalnie przygotowanej soi siewnej. Można je dodawać prawie do wszystkich potraw, kanapek, sałatek, znacznie uzupełniają wartości odżywcze posiłków, są przy tym łatwo przyswajalne. Jednym z najbardziej znanych produktów sojowych jest doskonały olej do sałatek, gotowania i wyrobu margaryny. Olej rafinowany utrzymuje świeżość dość długo, natomiast nie rafinowany szybko jełczeje.

 

Sfermentowana soja służy do wyrobu past przyprawowych i dodatków do potraw: japońskiego sosu sojowego (shoyu), indonezyjskiego (tempeh) i japońskiej pasty (miso). Bardzo smaczny jest delikatny makaron sojowy (harusame), który przygotowuje się krótko. Znakomicie pasuje do mięs i sałatek. Znana jest namiastka kawy z soi, soja służy też do wyrobów przemysłowych (przedmiotów z plastyku).


 

 
 

[savoir-vivre] [ciekawostki] [przepisy] [wpisz się do serwisu] [ciekawe strony] [przewodnik] [euroserwer]

tani nocleg Kraków  Wesela Kraków  Bankiety Kraków