Najpierw był Owoc Zakazany z Drzewa Wiedzy Złego i Dobrego. No co? No i rozsądna Ewa owoc zerwała i teraz wiemy, że owoce to niezbędna część naszej diety. Nie tylko dlatego, że umysł po nich światły, a kibić giętka. Owoce mają niezbędne składniki dla naszego organizmu. Witaminy, węglowodany, błonnik. Owoce od zawsze stanowiły ważny składnik diety, dzisiaj niektóre Ewy nawet przystały na dietę owocową, gdzie są one głównym i jedynym pokarmem. Owocem owocowej diety jest ponoć szczupła sylwetka, o ile po owocach nie zwiększa się apetyt.

Jak to w życiu bywa są dobre i złe owoce. Dobre to te, które coś wnoszą do naszego organizmu, coś więcej niż tylko cukry i smaczki. Gdy zjemy kilo gruszek siedząc przed telewizorem z pewnością zaowocuje nam spory brzuszek. Wszystko z umiarem i rozsądkiem. Pomocne w wyborze tych dobrych owoców mogą być poniższe powody dla których warto je jeść. Wystarczy zerknąć do tabeli żywieniowej i sprawdzić skład wybranych owoców. (taka tabela wkrótce na naszych stronach)

5 powodów, dla których warto jeść owoce
1. Antyoksydanty
Nie ma mowy o zdrowej skórze bez antyoksydantów (przeciwutleniacze). To substancje ograniczające ilość powstających w organizmie człowieka wolnych rodników.
2. Witamina A (retinol)
Witamina A (retinol) należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach i występuje w produktach pochodzenia zwierzęcego: rybach, mięsie, mleku. W roślinach i grzybach występują karotenoidy, które w organizmach zwierząt i ludzi są metabolicznie przekształcane w witaminę A. Do karotenoidów zalicza alfa- i beta-karoten - podstawowy barwnik marchwi oraz likopen - główny barwnik pomidorów. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że właściwości przeciwutleniające posiadają nie tylko karoteny, będące prekursorami witaminy A, ale również inne karotenoidy, np. luteina czy likopen oraz zeaksantyna. Podstawowym źródłem karotenoidów są żółto i czerwono zabarwione warzywa i owoce oraz ciemnozielone warzywa liściaste. A najwięcej karotenoidów wśród owoców mają morele!

3. Witamina C
Witamina C, której jedynym naturalnym źródłem są produkty pochodzenia roślinnego nie tylko zmniejsza podatność na infekcje bakteryjne i wirusowe, ale przeciwnowotworowo chroniąc nas przed agresywnymi wolnymi rodnikami. Witaminy C nie wytwarza organizm człowieka. Zle znosi wysoką temperaturę, więc poddając termicznej obróbce owoce, pozbawiamy je tego cennego składnika. Najbogatszym źródłem witaminy C są owoce dzikiej róży zawierające ponad 1000 mg witaminy C, czarna porzeczka i owoce cytrusowe.
4. Błonnik
Błonnik to nie trawione w przewodzie pokarmowym nieskrobiowe, wielkocząsteczkowe węglowodany pochodzenia roślinnego takie jak: celuloza, hemiceluloza, pektyna, oraz lignina. Wpływają one korzystnie na pracę jelit, dzięki czemu zapobiegają chorobom nowotworowym jelita grubego i odbytu, dzięki właściwościom pęcznienia powodują uczucie sytości, obniżają poziom cholesterolu, usuwają z organizmu toksyczne metale ciężkie. Najwięcej błonnika zawierają produkty zbożowe oraz wszystkie owoce i warzywa, szczególnie suszone śliwki, daktyle, figi. Dzienna zalecana dawka błonnika to 30 g, czyli np. 3 morele suszone albo 17 truskawek, albo 5 malin, albo 23 czereśnie.
5. Przyjemność
Jeśli jedzenie ma wartości odżywcze, a do tego sprawia nam przyjemność to już chyba nic więcej nie trzeba. Owoce to główny składnik wielu deserów, odpowiednio przyrządzone będą powodem, dla którego nasz organizm będzie nam wdzięczny. Możemy je jeść cały rok, ponieważ owoce mrożone nie zawierają konserwantów i nie tracą swoich właściwości odżywczych. Możemy zjadać owoce suszone, zawierają one więcej błonnika niż owoce świeże. Owocowa uczta zawsze jest na miejscu i zawsze poprawi nam humor. Jeśli tylko zachowamy umiar, owoce będą źródłem dobrego i szczęśliwego życia.

A na koniec kilka owocowych ciekawostek
W winogronach wykryto ostatnio substancję resweratrol, która hamuje rozwój raka w trzech wstępnych stadiach, zanim pojawią się jego objawy. Wcześniej poznano antyoksydacyjne działanie proantocyjanów zawartych w pestkach winogron, których siłą ochronna jest 20 - krotnie większa od wit. C. (źródło: www.halat.pl/OwoceWarz.html)
Średnie dzienne zapotrzebowanie na wit.C zaspokoi filiżanka truskawek, jedna cytryna, jeden owoc kiwi, jedna pomarańcza i dwa grejpfruty. . (źródło: www.halat.pl/OwoceWarz.html)
Filiżanka truskawek w porównaniu ze średniej wielkości jabłkiem zawiera dziesięć razy więcej wit. C i dwa razy mniej kalorii, przy tej samej ilości błonnika. (źródło: www.halat.pl/OwoceWarz.html)
Kaktus co ma owoce rośnie w północnym Meksyku. Często stosowany jest jako środek dopingujący i afrodyzjak. Ma także moc przedłużania życia.
Wysoko węglanowy posiłek przed snem powoduje, że poziom cukru we krwi szybko wzrasta, po czym natychmiast spada. Dlatego nie śpimy spokojnie i jesteśmy głodni. Aby nie mieć problemów podczas, snu na kolację powinniśmy jeść sery i orzechy.
Ananas to nietuczący owoc, bogaty w niezbędne dla naszego organizmu składniki odżywcze. Owoc nie zawiera prawie wcale tłuszczu i dostarcza mało kalorii. Dokładnie pogryziony szybko wypełnia żołądek, a tym samym zaspakaja uczucie głodu. Świeży ananas zawiera bromelinę, enzym ułatwiający trawienie. (z restaurants)